عرق یونجه و شربت سه‌شیره، منبع تأمین آهن نیستند شکار در مناطقی از دماوند ممنوع شد + جزئیات یک شرکت بازرگانی به دلیل عدم ایفای تعهدات ارزی محکوم شد این میوه محبوب پاییزی دشمن گوارش شماست وزیر راه: غیرت دختران ایران در جنگ ۱۲ روزه نشان داد قلبشان برای ایران می‌تپد ماجرای کاهش حقوق و مستمری بازماندگان تامین اجتماعی چه بود؟ | اصلاحیه پرداختی بازماندگان در مستمری مهر ماه لحاظ می‌شود قانون پرداخت ماهانه ۴ درصد مبلغ حق‌بیمه مشاغل سخت و زیان‌آور، باید اصلاح شود رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی: این دانش‌آموزان به ترحم نیاز ندارند | تحصیل ۸۲ هزار دانش‌آموز استثنایی در کشور اعضای هیئت نظارت بر هفتمین دوره انتخابات شورا‌ها در خراسان رضوی معرفی شدند چرا کبد چرب می‌گیریم و چطور می‌توان جلویش را گرفت؟ شیوع اضافه‌وزن و چاقی در دانش‌آموزان | محدودسازی موادغذایی ناسالم در محیط مدارس وزیر آموزش و پرورش: ۶۵ هزار معلم جدید جذب آموزش و پرورش می‌شوند | حضور ۱۶ میلیون دانش آموز در مدارس کشور در سال ۱۴۰۴ آمادگی فراجا برای استقبال از دانش‌آموزان در روز اول مهر با طرح «پلیس مهر» + ویدئو پیام سخنگوی وزارت امور خارجه به مناسبت آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۵ - ۱۴۰۴ غبار آلودگی بر سر مشهدی‌ها در اولین روز پاییز | هوای شهر مشهد همچنان برای افراد حساس، «ناسالم» است (یکم مهر ۱۴۰۴) زنگ مهر در خراسان رضوی نواخته شد | استاندار خراسان رضوی: فضای فیزیکی مناسب و استاندارد برای دانش آموزان یک ضرورت است آلوده‌ترین بهار و تابستان برای هوای مشهد رای نهایی پرونده کلثوم اکبری صادر شد(۳۱ شهریور ۱۴۰۴) انهدام باند کلاهبرداران تلگرامی در فارس مدارس ابتدایی و متوسطه اول منطقه سیستان سه‌شنبه (۱ / مهر ۱۴۰۴) تعطیل است افزایش نگران‌کننده تقاضای خانه سالمندان در سال‌های آینده صدای ناهنجار اطراف فرودگاه مشهد، نتیجه عملیات ایمن تخلیه گاز (۳۱ شهریور ۱۴۰۴) شناسایی و دستگیری حاملان مواد مخدر به روش بلع و انباری در فرودگاه مشهد میانگین سن جان‌باختگان در خراسان رضوی به ۶۳ سال رسید گلایه شهروندان از اجرایی‌نشدن گواهی‌نامه ها با نشان اهدای عضو | گواهی نامه هنوز منهای «قلب قرمز» دادستانی: به ۴ هزار زندانی دارای فرزند دانش‌آموز به مناسبت آغاز سال تحصیلی مرخصی اعطا شد تلخ و شیرین‌های شب چله‌ای در زیرزمین درباره ابوالحسن بنی‌صدر هم‌زمان با هفته دفاع مقدس و ماه‌ها کارشکنی او در پشت جبهه‌ها | فرار در میانه جنگ شکایت عروس جوان از مادرش به اتهام کلاهبرداری و خیانت در امانت | من بی آبرو شده‌ام!
سرخط خبرها

وزیر آموزش و پرورش: ۶۵ هزار معلم جدید جذب آموزش و پرورش می‌شوند | حضور ۱۶ میلیون دانش آموز در مدارس کشور در سال ۱۴۰۴

  • کد خبر: ۳۶۰۴۸۸
  • ۰۱ مهر ۱۴۰۴ - ۰۸:۴۷
وزیر آموزش و پرورش: ۶۵ هزار معلم جدید جذب آموزش و پرورش می‌شوند | حضور ۱۶ میلیون دانش آموز در مدارس کشور در سال ۱۴۰۴
وزیر آموزش و پرورش گفت: در سال تحصیلی جدید، حدود ۶۵ هزار معلم وارد فضای آموزش و پرورش می‌شوند که امیدوارم با حضور این افراد تحرک جدیدی در فضای آموزش و پرورش ایجاد شود.

به گزارش شهرآرانیوز؛ علیرضا کاظمی با بیان اینکه پروژه بازگشایی مدارس، یکی از سخت‌ترین پروژه‌های کشور است و یکی از تحولاتی است که در طول سال باید به دلیل فضایی که ایجاد می‌کند به عظمت از آن یاد کرد، گفت: فرایند بازگشایی مدارس را از ۱۵ مهر ماه ۱۴۰۳ آغاز کردیم یعنی اولین روز‌هایی که به فکر مهر ۱۴۰۴ افتادیم از ۱۵ مهر سال گذشته بود.

وی با بیان اینکه ۲۱ محور و ۸۱ برنامه طراحی کردیم، افزود: یک مورد آن چاپ کتاب‌های درسی است، همین کتابی که به سادگی روی میز دانش‌آموز قرار دارد، سه شیفت همکاران برای آن کار کرده‌اند تا ۱۶۰ میلیون جلد کتاب چاپ شده، این غیر از بازبینی و بازنگری و اصلاح و مسائل دیگر مانند تامین کاغذ، چاپ و... است. دانش‌آموزان در یک سامانه ثبت نام کرده و توزیع شده و امروز خوشحالیم که ۱۵۸.۵ میلیون جلد کتاب توزیع و به دست دانش آموزان رسیده و بقیه آن هم توزیع می‌شود.

کاظمی با بیان اینکه بخش دیگر فضا و تجهیزات است، ادامه داد: ساخت مدرسه و تامین فضای آموزشی کار بسیار سنگینی بود، یکی از افتخارات این دولت در این دوره این بود که رییس جمهور، آموزش و پرورش را جزو اولویت‌های اول دولت قرار داده و عنایت ویژه‌ای به نظام تعلیم و تربیت کشور داشتند. وقت زیادی را هم برای توسعه عدالت آموزشی و هم برای ارتقای کیفیت نظام تعلیم و تربیت صرف کردند که این دو محور دو محور اساسی است که با راهبری خود دکتر پزشکیان دنبال می‌شود.

وی با بیان اینکه در بخش فضا، تمام نظام مسائل فضای کشور را درآوردیم گفت: اطلس نیاز‌های فضای کشور را استخراج کردیم، مدارس را در حوزه مدارس سنگی، مدارس کانکسی، پروژه‌های نیمه تمام و مدارسی که تراکم بالای ۳۵ دانش آموز است، مناطقی که سرانه فضای زیر میانگین کشور دارند را استخراج کرده و با یک رویکرد متفاوت در دستور کار قرار دادیم.

کاظمی ادامه داد: در خصوص مدارس سنگی، بنیاد مستضعفان ورود پیدا کرد و حدود هزار مدرسه را در دستور کار خود از اول سال قرار داد که بخش اعظم آن هم افتتاح می‌شود. ستاد اجرایی فرمان امام نیز هزار مدرسه کانکسی بالای ۱۰ نفر را در دستور کار قرار دادند که تقریباً اکثر آن بهره‌برداری می‌شود به علاوه فضا‌های دیگری که بهره‌برداری می‌کنیم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ۷۷۰۰ فضای آموزشی امروز در دستور کار ساخت قرار دارد و بیش از ۲۴۰۰ مدرسه در نیمه دوم مهرماه با حضور ریاست جمهور رسماً افتتاح خواهد شد که یک دستاورد بسیار بزرگ در حوزه توسعه عدالت آموزشی فقط در بخش فضا است ادامه داد: در حوزه تجهیزات هم اقدامات و طراحی‌های بسیار خوبی انجام شده که بتوانیم استاندارد‌های تجهیزاتی یک کلاس درس فناور پایه و هوشمند را برای بچه‌ها مهیا کنیم. فناوری‌های اطلاعات روزانه تغییر میکند، تقریبا مدارس و کلاس‌های بسیار زیادی امروز به تجهیزات فناوری اولیه مجهز‌اند، اما با استاندارد‌های تجهیزاتی فاصله داریم.

کاظمی با بیان اینکه بسته‌هایی تعریف کردیم ادامه داد: بسته تجهیزاتی برای دوره اول، بسته علمی، بسته پرورشی، بسته ورزشی، بسته بهداشتی، بسته محیط زیستی که برای هر دوره متفاوت تعریف شده‌اند و بعد سامانه‌ای طراحی کردیم که بدانیم چه اتفاقاتی رقم میخورد. همزمان با این موضوع رایزنی‌های متفاوتی هم انجام شده، زیرا اعتبار زیادی نیاز است. حدود ۵۲ هزار بسته ورزشی و بهداشتی در قالب کاروان تجهیزات ورزشی برای مدارس آماده و توزیع کردیم و در چند روز گذشته در یکی از مدارس منطقه ۱۴ شهر تهران کاروان تجهیزات آموزشی را همزمان در سراسر کشور با اعتباری بالغ بر ۲.۲ همت در کل کشور توزیع کردیم.

وی با بیان اینکه فاصله زیاد داریم ولی برنامه ریزی‌ها انجام می‌شود، افزود: کار بسیار مهم و زمان بر است. ۶۶۵ هزار کلاس درس داریم، طبق آخرین آمار وضعیت دانش‌آموزان، ۱۵.۵ میلیون دانش آموز تا الان ثبت نام کردند که احتمالاً به ۱۶ میلیون هم برسد، چون احتمال دارد تعدادی از دانش‌آموزان ثبت نامشان را تکمیل نکرده باشند و جابجا شوند، بنابراین ۱۶ میلیون دانش‌آموز در ۱۲۳ هزار مدرسه و ۶۶۵ هزار کلاس درس خواهیم داشت.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه بخش مهم‌تر، کیفیت بخشی است که در این حوزه گام‌های بسیار بزرگی برداشته شده گفت: تقریبا برای اولین بار است که در کشور هدف گذاری انجام شده است.

ورود ۶۵ هزار معلم به آموزش و پرورش

کاظمی با بیان اینکه بر سه حوزه متمرکز شده‌ایم، افزود: حوزه اول آموزش معلمان است، تحول و کیفیت با معلم رقم می‌خورد، یکی از چالش‌های جدی که معمولاً آموزش و پرورش همواره با آن مواجه بوده کمبود نیروی انسانی است که با کمک همکاران و همکاران بازنشسته و پیشکسوت کلاس بدون معلم هرگز نداشتیم، اما دو مسئله وجود دارد یکی مسئله کمبود معلم و دیگری کلاس بدون معلم است.

وی با بیان اینکه کمبود معلم همیشه داریم و به هر حال کمبود باید داشته باشیم، زیرا بخشی از نیروی انسانی را با حق التدریس شاغلین و بازنشستگان پر می‌کنیم، ادامه داد: معمولاً بین ۱۳ تا ۱۵ درصد ساعات حق التدریس مدارس اینگونه پر می‌شود، اما تعدادی نیرو داریم که دائم بازنشست شده و از آموزش پرورش خارج می‌شوند، سالانه حدود ۶۰ هزار معلم به سن بازنشستگی می‌رسند که از این تعداد حدود ۲۰ هزار نفر استمرار میدهند و ۴۰ هزار نفر خارج می‌شوند بنابراین به ازای این افراد باید پر شود اگه پر نکنیم کمبود معلم داریم که خوشبختانه امسال با تلاش‌های خوب همکاران مجوز ۶۵ هزار ردیف استخدامی گرفته شد که حدود ۲۵۰۰۰ نفر از دانشگاه فرهنگیان وارد آموزش و پرورش می‌شوند، حدود ۱۵ هزار معلم که از سال‌های گذشته بنا به دلایل متعدد جذب نشده‌اند، جذب می‌شوند و از طریق آزمون استخدامی که نتایج آن اعلام شد ۳۰ هزار نفر جذب خواهند شد و جمعاً حدود ۶۵ هزار معلم وارد فضای آموزش و پرورش می‌شوند که امیدوارم با حضور این افراد تحرک جدیدی در فضای آموزش و پرورش ایجاد شود.

وی با بیان اینکه حدود ۲۲ هزار همکار حق التدریس آزاد داریم که قبلاً در قالب نیرو‌های خرید خدمات بودند و جز نیرو‌های زحمتکش آموزش پرورش هستند افزود: امیدواریم بسیاری از این افراد فرایند استخدامشان درست شده و بتوانند استخدام شوند. بخشی هم از نیرو‌های موظف و شاغل استفاده می‌کنیم و بخشی دیگر هم از نیرو‌های بازنشسته استفاده می‌کنیم. معمولاً کمبود معلم داریم، اما کلاس بدون معلم نخواهیم داشت.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه کیفیت به دو سه عنصر بستگی دارد که یک مورد آن معلم است ادامه داد: با همین نگاه برنامه‌ریزی کردیم تا تمام معلمان دوره ابتدایی و متوسطه در یک فرایند، سطح توانمندی‌شان ارتقا یابد. برای معلمان دوره ابتدایی چند کار انجام دادیم، کارگاه‌های حضوری برگزار کردیم تا معلمان با روش‌های فعال یادگیری، تغییر در چیدمان کلاس، آشنایی با استفاده از محیط یادگیری که در آن قرار دارند و محیط مثبت یادگیری بتوانند اتفاقات متفاوتی را رقم بزنند و به دانش آموزان میدان بیشتری دهند، به دانش آموزان کنشگری بیشتر و نقش بیشتری در کلاس درس دهند. همچنین در بخش دیگر اجتماعات یادگیری را شکل دادیم که حدود ۳۶۰ هزار معلم در قالب اجتماعات یادگیری کنار هم قرار گرفتند و با نگاه از هم‌آموزی، با هم‌آموزی و به هم‌آموزی است همدیگر را توانمند کنند.

وی در خصوص شبکه شمیم گفت: شبکه شمیم برای معلمان متوسط است و اجتماعات یادگیری برای معلمان ابتدای است لذا معلمان ابتدایی یک منطقه، در یک گروه و در یک پایه با هم متصل شدند و با هم ارتباط گرفتند، محتواها، سوالات، دیدگاه‌ها و روش‌ها را به اشتراک می‌گذارند و تجربیات خود را به یکدیگر منتقل کنند.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: جشنواره‌ای تحت عنوان اصلاح روش‌های یادگیری با حضور رییس جمهور برگزار شد، چیزی حدود ۹۶ هزار معلم تولید محتوا ارائه دادند. همین تولیدات فاخر کیفیت آموزش و پرورش را بالا می‌برد به دلیل اینکه همه استفاده می‌کنند و بهترین روش‌ها در اختیارشان قرار میگیرد، علاوه بر این هم حدود ۱۴۰۰ دقیقه محتوای استاندارد تولید و در اختیار معلمان سراسر کشور قرار دادیم. همین کار در مقطع متوسطه انجام شده که کار بسیار بزرگی است.

استانداردسازی تجهیزات مدارس، رویکرد اساسی دولت است

کاظمی با بیان اینکه امسال مهر متفاوتی را آغاز می‌کنیم گفت: استاندارد سازی تجهیزات و توسعه عدالت رویکرد دولت است، ارتقای کیفیت آموزش و پرورش هم هدف نهایی و غایی دولت است و امروز موضوع آموزش و پرورش موضوع اول دولت است. نگاه عمیق و راهبردی امروز در کشور وجود دارد و آموزش و پرورش نقطه آغاز تحول و توسعه پایدار یک کشور است.

وی با بیان اینکه اگه قرار باشد کیفیت ارتقا پیدا کند، معلم در کلاس درس، تجهیزات، فعالیت‌های پرورشی و ورزشی، مدیر مدرسه در کنار هم کیفیت را رقم می‌زنند افزود: یکی از تغییر رویکرد‌هایی که در نظام آموزش و پرورش دنبال می‌کنیم، موضوع مهارت آموزی است. بخشی از رفتار‌هایی که دانش آموزان باید یاد بگیرند به رفتار‌های اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی برمی‌گردد، مهارت‌های مختلفی که بچه‌ها باید یاد بگیرند جز مهمترین برنامه‌های حوزه پرورشی است. از مهارت‌هایی که مرتبط با حوزه آسیب‌های اجتماعی است تا مهارت‌های اجتماعی که باید یاد بگیرند. شعار در حوزه پرورشی «هر دانش آموز حداقل یک نقش و هر دانش‌آموز حداقل یک تشکل» است، اگر به دانش‌آموزان در مدرسه فعالیت گروهی، نقش، مسئولیت و میدان دهیم، تمام مهارت‌هایی که فردا و در آینده در محیط جامعه لازم دارد یاد می‌گیرد.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: سعی کردیم در فضای مدرسه، تشکل‌های رسمی و غیررسمی را توسعه دهیم و برای دانش‌آموزان زمینه فعالیت‌های گروهی را مهیا کنیم. مثلاً در مدرسه همیار مشاور و همیار پلیس، سفیر بهداشت و سفیر سلامت، بسیج دانش‌آموزی، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان، سازمان دانش‌آموزی، سازمان جوانان را داریم تا زمینه فعالیت گروهی برای بچه‌ها در مدرسه مهیا شود. درواقع ویترینی از فعالیت‌های مختلف گروهی برای بچه‌ها گذاشته شده تا خودشان انتخاب کنند.

کاظمی با بیان اینکه یکی از کار‌هایی که امسال دیده شد، بحث تقویت هویت ملی و دینی است گفت: قطعاً عشق به میهن، انقلاب، امام و شهدا امسال متفاوت در فضای تعلیم و تربیت دیده می‌شود. بحث سرود جمهوری اسلامی ایران در فضای صبحگاه مدارس پررنگ و طنین انداز خواهیم کرد تا تجلی عشق به میهن و عشق به وطن در بچه‌ها ظهور و بروز کند.

وی با بیان اینکه در خصوص جنگ تحمیلی اقدامات بسیار زیادی آموزش و پرورش در کتاب‌های درسی، اردو‌های راهیان نور و اردو‌های پیشرفت انجام داده افزود: با توجه به دوران دفاع ۱۲ روزه و تجاوزی که اخیراً رژیم غاصب و کودک‌کش صهیونیستی انجام داد، وظیفه داریم در نظام تعلیم و تربیت روایت دقیق و درستی را به نسل جدید منتقل کنیم، زیرا بچه‌ها و کودکان و جوانان و نوجوانان امروز هدف اصلی دنیای استکبار هستند. کار‌های ویژه‌ای طراحی کردیم از جمله اینکه سه ویژه‌نامه برای دوره ابتدایی، دوره متوسطه اول و دوره متوسطه دوم در قالب یک کتاب خیلی منحصر‌به‌فرد تولید کردیم که هر کدام درس‌های متعدد و متفاوتی دارد که از قدرت موشکی و نام و یاد شهدا و اتفاقاتی که در این ۱۲ روز افتاده، متناسب با مخاطب نقل میشود.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه بخش دیگر فعالیت‌های فوق برنامه است که ۲۰ بسته محتوایی توسط حوزه معاونت پرورشی تهیه شده گفت: در قالب پوستر و روایت جنگ است که مسابقاتی در بین مدرسه برگزار می‌شود تا دانش آموزان درگیر شوند. قطعاً در سالگرد این اتفاقات در فضای آموزش و پرورش تلاش خواهیم کرد که بتوانیم کار‌های خوب دیگری را دنبال کنیم.

بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ فضای ورزشی در دستور کار آموزش و پرورش

کاظمی به فعالیت‌های ورزشی درون مدرسه‌ای اشاره کرد و گفت: علاوه بر بسته ورزشی که به مدارس اعزام و فرستادیم، برنامه‌های ورزشی خوبی برای مدارس در نظر گرفته شده از جمله المپیاد‌های درون مدرسه‌ای و مسابقات بین مدرسه‌ای که تحت عنوان میدان پویا و میدان همدلی دنبال می‌کنیم. حدود ۲۶۸۰ فضای ورزشی در دستور کار قرار دارد که تا الان شاید بیش از ۲۰۰۰ فضا به بهره‌برداری رسیده که ۱۶۰۰ فضا چمن مصنوعی است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه به موضوع ورزش، تربیت بدنی و سلامت توجه ویژه‌ای شده و برنامه‌های خوبی طراحی شده که می‌تواند کمک خوبی به ارتقای سطح کیفی مدارس کشور داشته باشد، در خصوص موضوع عدالت آموزشی گفت: طبیعی است که برای دستیابی به عدالت آرمانی مد نظر همه فاصله داریم، تاکید رئیس جمهور این است که شرایط یکسان ایجاد شود، الان هم به همین سمت در حرکتیم.

کاظمی با بیان اینکه پوشش تحصیلی در دوره ابتدایی به ۹۹ درصد رسیده یعنی تقریباً ۱۰۰ درصد است افزود: افرادی که در مدرسه حاضر نمی‌شوند به دلیل موانعی غیر از فراهم بودن امکانات آموزشی است، لذا این خود یک بخشی از عدالت آموزشی است که امروز بستر تحصیل و مقدمات تحصیل برای تمام دانش‌آموزان کشور مهیا شده است.

وی در خصوص کودکان بازمانده از تحصیل گفت: بازمانده داریم، اما به دلیل فقدان فضای آموزشی و دسترسی و آموزش نیست دلایل متعدد دیگری دارد که بخشی از آن به مسائل فرهنگی، اقتصادی و... برمی‌گردد که عدد بسیار پایینی است. در کل دوره ابتدایی در مجموع حدود ۲۰۰ هزار دانش‌آموز داریم که وارد دوره ابتدایی نشده و یا شده و سپس ترک کرده‌اند. سه درصد مربوط به دلیل مسائل آموزشی است که عدد بسیار پایینی است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه یکی از افتخارات سال گذشته جذب ۳۰ هزار بازمانده از تحصیل بود گفت: کارگروه ویژه‌ای تشکیل دادیم که با کمک قوه قضاییه، کمیته امداد، سازمان بهزیستی، نیروی انتظامی و بخش‌های مختلف حتی یک دانش‌آموز هم از تحصیل باز نماند که این یک جلوه از عدالت است.

کاظمی ادامه داد: عدالت ابعاد متعددی دارد که‌مهیا شدن بعضی از آنها واقعاً سخت است، مثلاً در یک روستا کلاس‌های چند پایه به دلیل تعداد کم دانش‌آموزان تشکیل می‌شود، زیرا نمی‌شود برای هر دانش‌آموز یک کلاس تشکیل داد که به دلیل اقتضائات خاص جغرافیاییست؛ بنابراین باید به سمت بریم که مدارسی در قالب مدرسه شبانه روزی یا در قالب مدارس روستا مرکزی ایجاد کنیم.

وی به موضوع فضای آموزشی اشاره کرد و گفت: کل مدارس سنگی بالای ۱۰ نفر در کل کشور حدود هزار یا هزار و خورده‌ای بوده، مدارس کانکسی نیز در همین حدود بوده که در حال برچیدن و جایگزینی هستیم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در بحث عدالت موضوع اول فضا و بعد تجهیزات است ادامه داد: مهم‌تر از اینها موضوع معلم و معلم با کیفیت است که به این سمت حرکت می‌کنیم.

کاظمی ادامه داد: یکی از وظایف مهمی که بر عهده دارم، پیگیری مسائل اداری و حقوقی معلمان است که با جدیت تمام پیگیری می‌کنم. سال گذشته یکی از بهترین سال‌های مالی آموزش پرورش بود، تا همین الان سرانه مدارس دو مرحله واریز شده یعنی نزدیک به ۲.۵ همت پول سرانه به مدارس قبل از آغاز سال تحصیلی تزریق کردیم. همچنین موضوع شیر که یکی از موضوعات مهم برای دانش آموزان است در آستانه اجرایی شدن قرار گرفته، قطعا توزیع شیر انجام می‌شود، سازوکار‌ها دیده شده، اعتبار برای آن در نظر گرفته شده و برای دوره‌های ابتدایی و با اولویت مناطق محروم کار شروع و دو نوبت در هفته توزیع بین دانش آموزان انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه آیین نامه ارتقای رتبه بندی معلمان را در وزارت آموزش و پرورش تدوین کردیم و به دولت پیشنهاد دادیم افزود: در دستور کار کمیسیون‌های دولت است که شرایط کاری معلمان طبیعتاً تغییر پیدا می‌کند. سال گذشته تقریباً بدون هیچ بدهی مالی به معلمان پشت سر گذاشتیم، حق التدریس معلمان به روز پرداخت شد، مسائل مربوط به امتحانات پرداخت شد، بخش اعظم پاداش معلمان پرداخت شد و بخشی از ان مانده که در دستور کار است لذا خیلی جای نگرانی نیست و خوشحالیم که امروز گفتمان کیفیت و گفتمان تعلیم و تربیت، فضای قالب نظام تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در آموزش و پرورش چالش‌های متعددی وجود دارد ادامه داد: یکی از موضوعات بحث اردو‌های دانش‌آموزی است که خیلی نقش مهمی در تربیت دانش‌آموزان دارد و معتقدم اردو یکی از بهترین موقعیت‌های تربیتی برای دانش آموزان است، زیرا بچه‌ها با هم، کار گروهی را یاد می‌گیرند، در فضای آزاد تربیتی با هم ارتباط و تعامل برقرار می‌کنند. خیلی دوست داریم در این حوزه، توانمندی‌های بیشتری داشته باشیم، زیرا برنامه هفتم مکلف کرده که حداقل در سال هر دانش‌آموز یک اردو برود و این موضوع اعتبار زیادی نیاز دارد خصوصا اردو‌های راهیان نور و اردو‌های پیشرفت که تاثیر زیادی در تقویت هویت ملی و دینی دارد.

کاظمی با بیان اینکه سال گذشته با تمام ظرفیت بسیج دانش آموزی، سازمان بسیج و با کمک آموزش پرورش حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر را به این اردوگاه اعزام کنیم گفت: موضوع مهم دیگر آسیب‌های اجتماعی است، کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی امروز یکی از مهم‌ترین مسائلی است که کشور با آن روبروست و بخش مهمی از دغدغه و چالش‌های ما را در نظام تعلیم و تربیت تشکیل داده، حدود ۳۰ جلسه در این خصوص برگزار کردم، اطلس آسیب‌های اجتماعی در سطح کشور ترسیم شد، ابر سامانه هوشمند نماد (نظام مراقب اجتماعی دانش‌اموزان) را طراحی و تقویتش کردیم، حدود هشت میلیون دانش‌آموز سال گذشته به لحاظ آسیب‌های اجتماعی غربالگری شدند که کار بزرگی بود، حالا اگر قرار است برنامه‌ای برای کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی داشته باشیم بعد از این شناسایی نیاز به پشتیبانی‌های زیاد و نیاز به کمک دستگاه‌های اجرایی داریم.

رویکرد رئیس جمهور به مسائل آموزش و پرورش، مشارکتی است

کاظمی ادامه داد: مسائل آموزش و پرورش خیلی بزرگ و خیلی عظیم است، مثلاً برنامه هفتم تکلیف کرده که سرانه فضای آموزش یک متر ارتقا دهیم یعنی ۱۵ میلیون متر مربع فضا نیاز است، اگر هر متر مربع طبق فرض ۲۰ میلیون تومان هزینه ساخت نیاز داشته باشد ۳۰۰ همت پول می‌خواهد. وقتی عدالت، فضا و تجهیزات را مطرح می‌کنیم عدد‌ها خیلی بزرگ میشود بنابراین برای حل این چالش نیاز به مشارکت عمومی داریم، رویکرد متفاوتی که رییس جمهور برای حل مسائل کشور و مسائل آموزش و پرورش پیش بینی کردند، مشارکت گسترده و عمومی آحاد مردم در کنار خیرین است.

وی با بیان اینکه سال گذشته خیران ۱۸.۵ همت کمک کردند افزود: بیش از ۵۶ درصد فضا‌ها توسط خیرین ساخته شده، اما باز هم کفاف نمیدهد و کماکان بیش از ۲۰ درصد ۳۰ درصد فضا‌های ما تخریبی است بنابراین مردم باید هرجور که می‌توانند کمک کنند.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: رییس جمهور معتقد است اگر کاری کنیم که با مشارکت ۱۰۰ نفر یک مدرسه بسازیم ارزش بیشتری دارد تا اینکه ۱۰۰ مدرسه را یک نفر بسازد.

وزیر آموزش و پرورش در خصوص شهریه مدارس غیردولتی نیز گفت: مدارس غیردولتی یک ظرفیت در کشور هستند که خدمات بسیار ارزشمندی به دانش آموزان میدهند. ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دانش آموز در مدارس غیردولتی فعالیت می‌کنند و تقریباً ۹۵ درصد این مدارس خیلی جنبه اقتصادی ندارند یعنی کسانی که در فضا‌ها کار می‌کنند همکاران فرهنگی خدومی هستند که به قصد خدمت به نظام تعلیم و تربیت و دانش آموزان این مرز و بوم تلاش می‌کنند. شهریه‌هایی هم که دریافت می‌کنند مطمئنم کفاف اداره مدارس را نمی‌دهد، امروز شرایط خیلی سختی مدارس غیردولتی دارند، تعداد اندکی از مدارس که به دلیل امکاناتی که مهیا کردند، فضایی که گرفتند، اجاره‌های بالایی که وجود دارد، نیروی انسانی بیشتری که تخصیص دادند، شهریه‌های بالا را ممکن است دریافت کنند البته شهریه‌ها سازوکار دارد، سامانه تعیین شهریه را داریم و بالاتر از آن هر کسی که دریافت کند تخلف است و با آن برخورد می‌شود، خواهش دارم اگر با موردی برخورد کردند حتما گزارش دهند تا با آن برخورد شود.

کاظمی در پایان خطاب به دانش‌آموزان گفت: شما امید آینده کشور هستید، جای این شهدا و جای این دانشمندان هسته‌ای را باید شما پر کنید، شما هر کدومتان یک دانشمند در آینده و یک فرمانده غیور برای دفاع از میهن هستید، به شما افتخار میکنیم، این مهم میسر نمی‌شود مگر با پشتیبانی پدر و مادر و تلاش معلمانی که در کنار شما هستید.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->